Good on 'ya! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Luuk Riet - WaarBenJij.nu Good on 'ya! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Luuk Riet - WaarBenJij.nu

Good on 'ya!

Door: Luuk Riet

Blijf op de hoogte en volg Luuk

19 November 2013 | Australië, Cairns

In het hostel Bunk Backpackers ben ik na de 'wasdag' vertrokken. Het was top in dit hostel, maar de hostels aan de kust trekt me toch meer, aangezien hier ook meer tours te boeken zijn. Ik ben de volgende dag afgezet door het hostel naar het station en van daaruit ben ik met de Greyhound naar de Gold Coast vertrokken. Bij aankomst aan de Gold Coast ben ik gelopen naar het hostel 'Backpackers in Paradise'. Dit partyhostel stond in de Lonely Planet erg goed aangeschreven en dit hostel sprak mijzelf meteen al erg aan. Bij aankomst tegen de avond was het al erg gezellig met veel drank en vele liederen. Daarnaast werd er ook 'Goonpong' gespeeld. Dit is Beerpong maar dan met 'Goon'. Dit is witte wijn wat je koopt in een pak. Dit pak is 4 liter en is zo'n $11. Aangezien je bier pas krijgt vanaf $18 per 6-pack, snapte ik al snel waarom er met Goon gespeeld wordt.

De volgende dag heb ik meteen een supermarkt opgezocht en natuurlijk ook een slijterij om een pak Goon te halen. Goonpong wilde ik natuurlijk ook wel eens een keer proberen. Ik ben een aantal dagen bij dit hostel gebleven, waarbij ik elke avond Goonpong heb gespeeld. Dit spelletje wordt met 2 vs 2 gespeeld en bij 5 opeenvolgende overwinningen wordt je team op de tafel geschreven. Na vele landencombiaties (NL-FR, NL-ENG, NL-USA, NL-CAN NL-GER) is het echter niet gelukt mijn naam te vereeuwigen op de Goonpong tafel. Naarmate de potjes verstrijken begint de alcohol namelijk te werken en dat is niet bevorderlijk voor mijn hand-pingpongbal coördinatie.

Ik ben 2 dagen opgetrokken met een Engelsman gentleman en een Canadese meid. We zijn enkele keren naar het strand gegaan. s'avonds heb ik elke keer met het gehele hostel gegeten. Dat is hetgene wat het beste aan dit hostel is, elke avond is er namelijk wel via het hostel iets te eten, zoals 'all you can eat pizza' of 'BBQ Night' daarna wordt er volop aan Goonpong gedaan en wordt het pad naar het nachtleven belopen. De nachtclubs zijn erg plezant hier, vanuit het hostel krijgen we gratis entree en wat te drinken. Het is maar goed dat er vooraf Goon wordt gedronken want als je het alleen van de drank van de nachtclubs moet hebben, moet je de gehele inhoud van je beurs raadplegen.

De laatste avond heb tevens ik meegedaan aan de 'Backpackers big night out'. Dit is een 'Pub Crawl' (Kroegentocht) bij de verschillende clubs. Hierbij blijf je maar even per club, krijgt 1 consumptie en gaat weer door naar de volgende.

Dus na veel mensen te hebben ontmoet, enkele stap avonden en evenveel katers later, werd het tijd om het hier te verlaten. Na enig nadenken over de volgende plaats die ik ga bezoeken werden er toch wat wijzigingen aangebracht aan het oorspronkelijke plan. Het plan is nu om via het vliegtuig naar Cairns te gaan om vervolgens de gehele oostkust af te reizen. Bij Cairns is tevens het plan om een tour te doen om het 'Great Barrier Reef' te bezichtigen. Ik boekte een ticket via internet en kon gelijk de volgende dag vliegen.

Vliegen kon vanaf Gold Coast Airport, dus dat was super. Na het nemen van een bus vanuit het hostel naar de airport kon ik nog niet gelijk inchecken, ik was er namelijk nogal vroeg. Ik ging natuurlijk met de meest cheap-ass low-budget maatschappij die deze vlucht aanbied, in dit geval Jetstar. Na een vlucht van ong. 2,5 uur kwam ik om 9 uur aan in Cairns en was het al pikdonker. Ik had hetzelfde gevoel als toen ik aankwam in Brisbane: 'oké, wat nu'. Vervolgens heb ik een pendelbus richting het centrum genomen, waarbij ook alle hostels werden afgegaan. Aan de Gold Coast hoorde ik goede dingen over het hostel Gilligan's in Cairns. Toen de bus na enkele andere hostels hier langskwam ben ik uitgestapt. Er was gelukkig nog een kamer beschikbaar, ik ben iets gaan eten en nog even met een Duitse kamergenoot gesproken en ben toen neergeploft.

De volgende dag wilde ik gelijk kijken waar ik een duiktour naar The Reef kon boeken. Hierbij heb ik een tour geboekt waarbij je vanaf Cairns met de boot naar het Reef gaat en vervolgens enkele keren duikt, dit was tevens een tour waar ontbijt, middageten en een alcoholische versnapering op de terugweg bijzat, prima dus! Vooral het laatste sprak me erg aan. De tour had ik geplant op maandag. We gingen vroeg met de bus naar de pier van Cairns, vanuit hier gingen we met een boot naar een Reef, bij dit Reef kwamen we rond 11 uur aan en hier heb ik gesnorkeld en ook een half uur gedoken.

Het duiken in het Great Barrier Reef is ongetwijfeld het mooiste en vetste wat ik ooit gedaan heb, absoluut geen straf om dit te mogen meemaken. Duiken deden we in groepen van 4 en ik werd aan 2 Spaanse dames en een Bredase meid gekoppeld. Waar de 2 Spaanse bij de training tussendoor paniekerig naar boven zwommen bleven de Brabanders goed onder water! Vervolgens gingen we na de training naar diepere wateren en dat was werkelijk fantastisch! Na het duiken zijn we vervolgens naar een tweede Reef vertrokken. Het tweede Reef was mooier dan de eerste en na wat geduik en gesnorkel zijn we weer naar Cairns vertrokken.

De volgende dag had ik wel zin on een stuk te rennen, ik had al eerder gezien dat er veel hardlopers lopen langs de kant van de zee. Na wat gejogd te hebben, heb ik de verdere plannen gemaakt om de Oostkust af te reizen.

Bedankt iedereen voor de reacties op de vorige verslagen.

  • 19 November 2013 - 04:21

    Carla:

    super luuk,
    goonpongen... die moet je ons ook maar eens leren, weer eens wat anders dan boeren bridge..
    geniet verder.. veel liefs van ons allemaal xxxx

  • 19 November 2013 - 08:54

    Tessa:

    Hee luuk,
    Mooi om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Nog veel plezier!!
    Xx

  • 19 November 2013 - 11:11

    Olga:

    Super! Leuk om te lezen allemaal. Fijn dat je het naar je zin hebt daar. Vooral dat duiken ben ik wel jaloers op :)
    Veel plezier nog de komende tijd! Xxx

  • 19 November 2013 - 14:42

    Marlou:

    Hey Luuk,
    Klinkt allemaal geweldig! Fijn om te horen dat het goed gaat.
    De besjes maken zich natuurlijk soms toch wat ongerust als ze niks horen...
    Ben je de zon nog niet moe?
    GroetjesXXX
    Marlou

  • 19 November 2013 - 18:40

    Ria Arts:

    hey luuk,klinkt goed,ik lees wel dat het je goed gaat,hier is het guur en koud,dus jij zit daar wel goed,mooi geschreven je maakt leuke dingen mee,groetjes uit eindhoven

  • 20 November 2013 - 11:42

    Bajes:

    Luuk!
    Ik neem aan dat je bij aankomst in NL snel met ons team gaat goonpongen?! =D
    Zo te horen vloeit de alcohol rijkelijk =D
    Veel plezier maat!

  • 23 November 2013 - 08:38

    Hans:

    hoi

    kei leuk daar zo te horen

    hier kei koud

    geniet er maar van en laat weer eens wat horen of zien

    X x x x x x x x x x x x x x x gr. pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Luuk Riet 23 Jaar oud, wonend in Eindhoven, Noord-Brabant, Nederland Van oktober t/m januari reizend in Australie

Actief sinds 05 Sept. 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 5323

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2013 - 20 Januari 2014

Tour Down Under

Landen bezocht: