Beaches and a good heath, that's summer! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Luuk Riet - WaarBenJij.nu Beaches and a good heath, that's summer! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Luuk Riet - WaarBenJij.nu

Beaches and a good heath, that's summer!

Door: Luuk Riet

Blijf op de hoogte en volg Luuk

06 Januari 2014 | Australië, Sydney

Na Hervey Bay was ik dus weer voor even terug in Brisbane. In Brisbane kom ik meteen inchecken bij 'X-Base Brisbane Central'. De naam verraad het mogelijk al, dit hostel was midden on het centrum gelokaliseerd. Bij dit hostel heb ik voor 1 dag geboekt omdat het de bedoeling was om mijn reis te vervolgen naar Tweed Heads. Tweed Heads is de meest zuidelijke plaats van de Gold Coast. De volgende dag ging ik dus ook vroeg met de bus naar mijn volgende bestemming.

Eenmaal aangekomen in Tweed Heads kon ik maar 2 dagen blijven, de skydive in Byron Bay wachtte namelijk op me. Het hostel in Tweed Heads was super en heb het er erg naar mijn zin gehad. Na 2 super dagen vertrok ik verder naar het zuiden, naar Byron Bay. Tevens betekent dit ook dat ik naar een andere staat ging, van Queensland naar New South Wales. Tussen deze 2 staten zit ook een tijdsverschil van 1 uur, wat de busreis korter deed maken als dat het op papier stond. Aangekomen in Byron Bay werden we opgewacht door de hostelmedewerkers die de backpackers met een busje naar het hostel brengt. In Airlie Beach had ik alvast geboekt voor 'The Arts Factory' in Byron Bay. Dit hostel werd me door elke backpackers aangeraden die ik sprak en zodoende wilde ik wel graag hier verblijven.

Bij het hostel aangekomen kon ik het enthousiasme mbt dit hostel begrijpen. Dit hostel ligt namelijk aan de rand van het regenwoud en is geheel in de 'sfeer' van Byron Bay. Byron is namelijk een plaats dat volzit met, wat het lijkt, hippies met de gebruikelijke dreadlocks die verdwaald van Woodstock hier zijn neergestreken. De plaats is redelijk klein en heeft echt een super relaxte sfeer, daarnaast een echt 'surfmekka'. Het hostel is zoals gezegd ook geheel in deze sfeer en omdat het aan de rand van een regenwoud ligt, zie je vaak over de panden van de plaats grote hagedissen lopen. Ikzelf sliep in een soort van grote wigwam samen met 5 andere mede backpackers. Zoals gezegd was er een goede sfeer en heb het erg naar mijn zin gehad.

De eerste avond kon je jezelf inschrijven voor de quiz avond, waarbij je ook diverse prijzen kon winnen. Helaas had ik hier zelf niets mee gewonnen maar het was wel een top avond! De volgende dag moest ik al om 6 uur 's ochtends voor het hostel staan, want ik werd namelijk opgehaald voor de skydive. Gelukkig was ik niet alleen en met mij was een gast uit Maasbracht die de avond ervoor een skydive gewonnen had en hiervan meteen gebruik wilde maken.

Aangekomen bij het kleine vliegveld waar het zou gebeuren kwam ik na het inschrijven 2 Zweden tegen waar ik in Cairns nog een visje mee had gegeten. Deze gingen in de vlucht na ons. Ik werd vervolgens gekoppeld aan Steve. Steve was de parachutist en had het al meer dan 11.000 keer succesvol gedaan, zo verzekerde hij me. Het was dus een 'tandum' skydive, wat inhoud dat ik vastzit (voorop) aan, in dit geval, Steve. Na afloop moet ik zeggen dag het zonder twijfel het vetste was dat ik ooit heb gedaan. Vanaf 14.000 feet gesprongen, waarbij ik een vrije val had van 1 minuut en daarna +/- 6 minuten aan de parachute, welke ik op een bepaald moment zelf mocht besturen. Ik kan het iedereen aanraden om het een keer te doen!

De laatste dag in Byron heb ik een surfboard gehuurd en heb ik de dag gespendeerd om het surfen onder de knie te krijgen. Na enkele gefaalde pogingen ging het, na het buigen van de knieën in plaats van rechtop te staan, een stuk beter.

Na deze dag moest ik helaas weer verder. Dit keer was Yamba de volgende bestemming. Hier streek ik neer bij Yamba YHA. Aangezien het bijna kerst was, wat een raar idee was met 35 graden, kon je je inschrijven voor een kerstontbijt op eerste kerstdag (Christmas Day). Dit heb ik gedaan en het was super gezellig met het hostel. Tweede kerstdag (Boxing Day) ben ik uit mijn bed gerold en de eerstvolgende kroeg, waar de Premier League werd uitgezonden, ingerold. Verder heb ik aan kerst vrij weinig gedaan.

Omdat het hier volzat met nieuwjaar had ik besloten toch wat vuurwerk mee te pakken. Australië kent geen particulier vuurwerk zoals in Nederland, daarom worden er in de grote steden diverse vuurwerkshows georganiseerd. In Brisbane wordt elk jaar dus ook zo'n vuurwerkshow gegeven en dus ging ik alweer terug naar Brisbane. Nieuwjaar vieren in Sydney werd me door diverse backpackers afgeraden en het zou ook duur zijn, vandaar dat ik besloten heb om voor even naar Brisbane terug te keren.

Na een flinke busreis kwam ik terecht bij Chill Backpackers. Met nieuwjaar heb ik dus deze vuurwerkshow gezien en vervolgens nog wat drankjes gedronken bij de kroeg die aan dit hostel verbonden is. De volgende dag was het De warmste dag van het jaar (tot nu toe). In Brisbane was het 43! graden. Vandaag begrijpt u wel dat ik weinig heb gedaan dan aan het zwembad gelegen, wat heel vet is want het zwembad ligt namelijk op de hoogste verdieping waarvan je een geweldig uitzicht hebt. Diezelfde avond heb ik deelgenomen aan een pool toernooi die werd georganiseerd door Brisbane Central Backpackers, welke ik tot mijn grote verdriet helaas niet gewonnen heb met mijn Duitse compagnon.

Een paar dagen later was het grote Sydney de volgende bestemming. Van Brisbane naar Sydney is het een flinke afstand en de busreis duurde dus ook +/- 18 uur. 'S ochtends om 7 uur kwam ik aan in Sydney. Ik heb vervolgens meteen ingecheckt en ben meteen in slaap gevallen op een bed, het blijft namelijk onmogelijk voor me om in een bus te slapen. Dezelfde avond heb ik nog even door de stad gelopen. De volgende dag heb ik een 'Blue Mountain tour' geboekt en heb ik een flink stuk gelopen door het centrum van de stad. In Sydney is het gelukkig ook wat koeler dan in het noorden, hier is het 'maar' 26 graden.

  • 06 Januari 2014 - 14:17

    Bajes:

    Klinkt allemaal goed Luuk!
    Het enige wat ik nog mis aan je verhalen zijn wat vette foto's!
    En heb je al een leuke australies jongedame gevonden? =D

  • 06 Januari 2014 - 19:32

    Carla:

    he luuk, leuk verslag weer!

    nog veel plezier in sidney en tot snel

    xxxxx ma

  • 06 Januari 2014 - 20:16

    Frank:

    Weer een top verhaal Lukinan. Dat skydiven klinkt echt onwijs vet! Veel plezier nog en tot snel!

  • 06 Januari 2014 - 22:18

    Marlou:

    Hey Luuk,
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ook hier is het lekker warm...
    Nog geen sneeuw gezien, dat zal wel wachten tot jij terugkomt ⛄
    Heel fijne weken nog!
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Luuk Riet 23 Jaar oud, wonend in Eindhoven, Noord-Brabant, Nederland Van oktober t/m januari reizend in Australie

Actief sinds 05 Sept. 2013
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 5329

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2013 - 20 Januari 2014

Tour Down Under

Landen bezocht: