Hey Mate, no worries! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Luuk Riet - WaarBenJij.nu Hey Mate, no worries! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Luuk Riet - WaarBenJij.nu

Hey Mate, no worries!

Door: Luuk Riet

Blijf op de hoogte en volg Luuk

05 November 2013 | Australië, Brisbane

De volgende dag, na de gehele avond te hebben gesproken met de mede kamergenoten in het hostel, moest ik om 10 uur uitchecken. De Fransen waar ik mee zou gaan checkten ongeveer tegelijk met mij uit. Vervolgens gingen we naar Goondiwindi, een meer centralere gelegen stad in Queensland. De reis hiernaartoe was fantastisch, het is prachtig om het Australische landschap te zien.

Tevens viel het me op, wanneer we kleinere dorpen onderweg passeerden hoeveel het platteland op Amerika lijkt. De huizen, de auto's, de billboards en de autozaken. Onderweg kom je ook vrijwel alleen KFC's, McDonalds en Hungry Jack's (Burger King), met uiteraard allemaal drive inn's, tegen. Nu vraag ik me ook niet meer af waardoor het komt dat 7 op de 10 Australiërs te dik is.

Eenmaal na een uur of 4 aangekomen te zijn in Goondiwindi was het al tegen de avond, we zijn boodschappen gaan halen en we zijn direct naar een camping gereden. Op deze camping konden we het eerder gekochte vlees barbecuen. Hierna hebben we nog met z'n 3-en een drankspel gedaan. Dit spel ging me beter af als de week voordat ik ging, want laat ik het zo zeggen: 2 Fransen konden de volgende morgen hun slaapzak schoonmaken en deze Hollander heeft het geheel schoon gehouden.

Na een erg oncomfortabele manier de nacht door hebben gebracht op de achterbank van een auto kwam ik 's ochtends een drietal Nederlanders tegen. Deze gasten hebben hetzelfde als mij gedaan, ook na het afronden van hun HBO studie een tijd naar het buitenland gaan. Ze hadden een heel verhaal te vertellen, meer dan 10.000 kilometer afgelegd met hun gekochte auto in Australië. Ze waren nu vanwege te weinig geld genoodzaakt om te werken in Goondiwindi, na veel zoeken kwamen ze hier namelijk terecht. De komende 3-6 maanden gingen ze werken om vervolgens naar Azië te vertrekken (Voornamelijk naar Vietnam).

Omdat er weinig werk te vinden is in Goondiwindi (het seizoenswerk is vooral rond Melbourne te vinden vanaf Jan) wilde ik eigenlijk wel weer weg. Ik ben diezelfde ochtend met de 3 Nederlanders vertrokken naar het centrum. Maar niet voordat ik de Franse vrinden tijdens het verwerken van hun kater vaarwel had gezegd. De Nederlanders hadden me afgezet bij het busstation en zodoende heb ik de bus naar Brisbane genomen. Wederom een busrit door de prachtige natuur die Australië te bieden heeft.

Eenmaal in Brisbane aangekomen heb ik gelijk een hostel opgezocht, dit was hostel Bunk Backpackers. Een geweldig hostel, ik heb 's avonds door Brisbane gelopen om vervolgens te gaan slapen. The next day heb ik vanuit het hostel een pendelbus genomen naar Roma Street (Centraal Station) in Brisbane om vervolgens de Greyhound (Bus) te nemen naar de Sunshine Coast, Noosa. Ik heb namelijk veel goede dingen gehoord over Noosa en er zijn volgens de Lonely Planet vele backpackhostels te vinden, vandaar dat ik mijn reis naar hier vervolg.

Na gewacht te hebben tot de bus vertrok kwam ik rond half 4 aan in Noosa. In Noosa ben ik direct op zoek gegaan naar een Hostel, deze vond ik vrijwel direct dankzij de Lonely Planet, dit was een hostel genaamd Nomads Backpackers. Na het inchecken ben ik meteen de stad ingegaan om wat te eten te halen. Ik kwam er vrijwel direct achter dat, wat de Lonely Planet ook al zei, Noosa een erg dure stad is. Aangezien ik per dag niet teveel moet uitgeven was het moeilijk om niet boven dat bedrag uit te komen. Uiteindelijk heb ik een echte Backpackers als avondmaaltijd gegeten, namelijk de inhoud van een blik mais en een paar glazen water.

Aangezien het de volgende dag een evenement in Noosa is, kon ik maar voor 1 avond boeken. Mede door de prijzen was het ook niet zo erg om hier maar 1 dag te blijven. Ik heb toen besloten om niet meer naar het noorden van Australië te gaan, maar naar het zuiden, richting Sydney en Melbourne. S'avonds heb ik even aan het terras gezeten van het Hostel en ben daarna gaan pitten.

De volgende ochtend heb ik bij het hostel een ticket gehaald om met de Greyhound terug naar Brisbane te gaan, om vervolgens mijn reis naar Byron Bay te vervolgen. Daarnaast heb ik deze ochtend tevens een hostel in Brisbane geboekt, omdat ik vrij laat aankom in Brisbane. De Greyhound vertrok namelijk pas om half 4 dus heb ik de dag doorgebracht aan het strand, hier ben ik naartoe gelopen, waarbij ik tevens door the national park van Noosa heb gelopen. Hier heb ik, op een wilde kalkoen na, helaas geen wildlife gezien. Eenmaal terug in het hostel heb ik nog even gebruik van internet gemaakt voordat ik naar het station liep.

Eenmaal aangekomen in Brisbane was het fijn dat ik al een hostel geboekt had, het was namelijk al vrij donker toen ik aankwam. Omdat Bunk Backpackers de eerste keer zo bevallen was, heb ik hier een avond geboekt. Dit is omdat het zo'n goed hostel was en ook om te kijken of er nog Backpackers zijn die ik er de eerste keer heb ontmoet. Ik sliep deze keer in een andere zaal dus ik heb niet de mogelijkheid gehad bekende mensen te zien. S'avonds heb ik ik de gemengde keuken gegeten en ben daarna gaan slapen.

De volgende ochtend heb ik natuurlijk gebruik gemaakt van het gratis ontbijt, je bent namelijk een Nederlander of je bent het niet. Vervolgens heb ik na enig wikken en wegen besloten om hier nog een nacht te blijven, gelukkig was dit mogelijk en vertrek ik morgen richting het zuiden. Vandaag staat dus in het tegen van een chill budget dagje. Vandaag heb ik zeer huiselijk gedaan, namelijk na wat boodschappen te hebben gedaan heb ik de was en de strijk gedaan.

  • 05 November 2013 - 03:12

    Carla:

    he luuk
    fijn om weer eens wat te lezen..
    vooral het verhaal van het drankspel komt me wel vertrouwd voor..
    hoop dat alles goed blijft gaan, tot lezens/hoors xxxxxx ma

  • 05 November 2013 - 08:20

    Joop:

    Blik mais en een paar glazen water:p
    Geniet er nog van broeder!

    X

  • 05 November 2013 - 16:03

    Hans:

    mooi verhaal fijn te horen geniet er maar van


    gr pa

  • 05 November 2013 - 17:20

    Marlou:

    Nederland-Frankrijk 2-0!
    Merk dat je al een aardig Engels woordje spreekt...
    XXX

  • 05 November 2013 - 19:20

    Frank:

    Zo mag ik het horen Luuk. Winnen met drankspellen haha. Leuk om je verhaal te lezen. Succes met je reis naar het zuiden en veel plezier natuurlijk!

  • 07 November 2013 - 17:38

    Bajes:

    Klinkt goed Luuk!
    Mooie verhalen!
    Veel plezier nog en ik zie snel een nieuw verslag verschijnen=D

  • 17 November 2013 - 16:55

    Carla:

    he luuk waar blijven je verhalen???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Luuk Riet 23 Jaar oud, wonend in Eindhoven, Noord-Brabant, Nederland Van oktober t/m januari reizend in Australie

Actief sinds 05 Sept. 2013
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 5337

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2013 - 20 Januari 2014

Tour Down Under

Landen bezocht: